Kısa Film Çekiminde Sık Yapılan Hatalar


Zayıf öykü

  • Zayıf yazılan öykülerden iyi bir film çıkmaz. Özellikle burada yapılan hata karakterin zayıf tasarlanmış olması ve çatışmanın güçsüzlüğü. Zayıf öykülerde çoğu zaman oyuncu elindeki öyküyü anlamaz ve kendi yorumladığı şekilde oynar.

Senaryonun hızlı şekilde yazılıp bitirilmesi

  • Genellikle yazılan hikaye hemen senaryolaştırılır. Senaryonun “olgunlaşması” için zaman beklemeden çekime geçilir. Yazdığınız senaryoyu birilerine mutlaka okutun. Eleştirileri göz ardı etmeyin. Mümkünse yazdığınız senaryonun üzerinden biraz zaman geçtikten sonra tekrar okuyun ve yeniden yazın. Hikayenizin güçlü olduğundan emin olun.

Kötü kaydedilmiş ses

  • Kısa film çekimlerinde en umursayan şey nedir? Tabi ki ses! Kameranın sesini kullanmak ben amatörüm demenin en kolay yoludur. Yürüyen bir karakterin eğer ayak sesleri duyulmuyorsa, eksik bir şeyler var demektir. Kulağımız ortamdaki tüm sesleri belirli desibelin üzerindeyse işitir. Görüntüdeki çözünürlük ses iyi kaydedilmiş ise tolere edilebilir. (90’lar iran sineması) Ses kötü ise hiçbir zaman işiniz tam olmayacaktır. Çünkü ses duyguya, görüntü ise hafızaya hitap eder. Mikrofonu karaktere yaklaştırın, ortam seslerini ayrıca kaydedin, mikrofon yoksa cep telefonuna kayıt alın. Her şey için çok geçse foley ve dublaj kayıda girin. Ama o sesleri mutlaka toparlayın. Gerekirse bunun için fazla zaman harcayın ama bu işi halledin.

Oyuncu seçimi

  • Bizim bi’ arkadaş var, bu role gider. Olmadı kuzeni oynatırız, oda olmadı sınıftan biri var”. 19 yaşında birinin mafya babasını oyması yada şirket patronunu canlandırması ne kadar gerçekçi olabilir? (Tabi ki nadir de olsa böyle rol yazılabiliyor.) Şu soruyu sorun. Nasıl bir mafya babası görsem bana inandırıcı gelir? Ki anne rolüne kendi yaşıtı biri oynatılmasından bahsetmiyorum bile! Cast için zaman ayırın. Oyuncular aynı yaş aralığından ve birbirine benzeyen tiplerden oluşmasın. Her karakter için belirgin bir prototip belirleyin. Son çare, yazdığınız karakterlere burç belirleyin onun fizyolojik özelliklerine seçim yapın.

Kötü kadraj

  • Çoğu kamera kullanan kısa filmci altın oran gibi temel kompozisyon kurallarını bilir. Fakat genelde bir çerçevede altın oran varsa bingo! Bu iş tamamdır. İlk hata burada başlıyor. Çerçevelere dikkat edin. Boş, anlamsız, kötü bir alan var mı? Yani bakış boşluğundaki boş alan ne işe yarıyor? Genelde bu hata bel, diz plan ve bu planların ikili çekimlerinde yaşanır. Bu tarz hatalar ya kuralları bilmediğinizi yada işi umursamayıp acele ile çektiğinizi gösterir. Genelde 2 saatte kısa film çektik gibi bir cümle duyarsanız, bu tarz hataları görme ihtimaliniz yüksektir. İyi çekilmiş filmleri izleyin. Kadrajlarını notlar alarak inceleyin. Simetri, 1/3 kuralı, denge gibi temel kompozisyon kurallarını iyice kavrayın. Çerçevenizi kurmadan önce tasarımın için zaman ayırın. Bir diğer yapılan hata da derinlik. Karakterinizi mutlaka fondan biraz mesafe ayırarak çekin. Sığ bir derinlik oluşturduğunuzda görseller daha sinematografik görünecektir.

Set tasarımı

  • Amatör işlerde arka planlar genelde anlamsız bir sadelik içerir. Beyaz duvarlar, hiç tasarlanmamış odalar ya da olduğu gibi herhangi bir iç mekan çekimi…  Film çekmek kendi tasarlanmış dünyanızı görsele aktarmaktır. Sahnenizi yeniden tasarlayın. Evinizde çekim mi yapmak istiyorsunuz? Eşyaların yerini değiştirin ya da duvarlara resimler yerleştirin. Masalara dergiler kitaplar koyun. Duvarları boyayın ya da duvar kağıdı yerleştirin. Ama olduğu gibi asla çekmeyin. Gerekirse bunun için para harcayın. Tasarımı siz yapamıyorsanız bir sanat yönetmeni belirleyin. Ama unutmayın; sanat yönetmeni bir filmi rezil de eder vezir de!

 

Kötü aydınlatma

  • Sevgili kısa filmciler. Işık tasarımı bir seçenek değil zorunluluktur. Eğer izleyiciler filminizde neler döndüğünü göremezlerse ilgileri kaybolur. Özel bir amacınız yoksa, görüntülerinizi flat bir şekilde çekmek yerine, daha dikkat çekici gölgeler/aydınlıklar belirgin olacak şekilde çekin. Işığın doğru kullanımı ucuz çekilmiş bir filmi olduğundan daha pahalı gösterir. Işık kullanımını bilmek kolay bir iş değil. Kabul ediyorum. Fakat bununla alakalı onlarca site ve yüzlerce kitap var. Dahası uygulama yapmak için büyük büyük caddeler kullanıma açık. Filmleri izleyin ve benzer aydınlatmayı deneyerek uygulamaya başlayın.

Anlamsız detay çekim

  • Detay çekim izleyicinin dikkatini bir şeye çekmek için ya da duyguyu değiştirmek için kullanılır. Görüntünün olmazsa olmazıdır. Kısa film çekimlerinde kullanım amacı ise bundan tamamen farklıdır. Basit bir örnek: 1- kadın bel planda gözlüğe bakar. 2- yakın planda gözlüğü alır. 3- bel planda gözlüğü takar. Gözlüğe girilen detay planın sahneye bir anlamsal katkısı var mı? Dikkati o yöne çekmek seyirciye bilgi sağlıyor mu? Cevap kocaman bir hayır. Genelde böyle bir planın kullanılmasının mazereti sadece farklı planlar alıp sahneyi “sıkıcılıktan” kurtarmak. Detay çekimler anlamsal olarak çok güçlüdür. İzleyicinin duygusunu veya dikkatini yönlendirir. Bu tarz planları kullanırken dikkatli olmak gerekir. Neden mi? Fazla ve gereksiz kullanılan detay planlar anlamını ve gücünü yitirir. Seyirciye “buna bak bu önemli, dikkatini çekmek istiyorum” mesajını direkt olarak sunar. Detay planlar öyle tasarlanmalı ki, seyirci oraya bakmayı kendisi istemeli ve o anda yakın plana girilmelidir. Eğer gözlük örneğinde kadın gözlüğe değil de bombaya yönelmiş olsaydı, etki tam yerinde olacaktı.

Uzatmalar

  • Türk dizilerinden şahit olduğumuz planların gereksiz yere uzatılması, hem eleştirilen, hem de sık yapılan bir hatadır. Amacımız yoksa uzun ve sıkıcı bir planı kesip, yerine yenisini koymalıyız. Kimse bir karakterin bir yerden bir yere gereksiz yürümesini görmek istemez. Ve yahut birbirine dakikalarca bakışan insanları. Sonuçta yaptığımız iş fotoğraf kolajı değil. Sinema! (Baraka belgeseli müstesna)

Hareketsizlik

  • Hareketin gücünü kameraya aktarın. Pan, tilt vs. gibi hareketler ile sahnenizi canlı tutun. Kimi zaman omzunuzda kimi zaman bir bisikletin üzerinde. Şunu da belirtelim. Tripod elimizden daha iyi görüntü sağlar. Kamera elinizde düğüncü gibi dolaşmayın. Gerekirse tripodu elinize alın ve çekime devam edin. (Özel bir amacınız yoksa)

Konuşan kafalar

  • Yaptığımız iş tiyatro değil. Oyuncuları gereksiz konuşturmak yerine göstermeyi tercih edin. En iyi görüntü, kendisini en az diyalogla ifade edebilen görüntüdür. Gereksiz diyalogdan kaçının.

Elde çekim yapmak

  • Yukarıda bahsettiğim gibi özel bir amacınız yoksa -aksiyon filmi hariç- elde sarsıntılı çekim yapmayın. Amatör duruyor. Amatör demişken, zoom yapan kaldı mı? (lars von terier dışında)

Klişeler

  • Amatör işlerde görülen ve yüzlerce örneği olan sahneler…  Lütfen filmleriniz öğrenci evinde ve özellikle yatak odasında başlamasın. Basit yatak odası sahnesinde uyanma planları bir çok amatör kısa filmde mevcut. Unutmadan, aklınıza gelen ilk plan muhtemelen başkasının da aklına gelmiştir.

Zayıf açılış planı

  • Öğrencinin yataktan kalkması ile başlayan bir filmin devamını mı izlemek istersiniz, yoksa binanın tepesinden atlamak üzere olan çocuğun hikayesini mi? Çoğu kısa film festivalinde eğer açılış sekansı kötüyse, jüri filmin devamını ya izlemez yada sararak izler. Bilginize.

Müzik

  • Çekilen amatör kısa filmler ister drama olsun ister aksiyon olsun, müzik kullanımı filmin görüntülerinden daha güçlü olmamalıdır. Görüntü yolda yürüyen ya da koşturan bir adam fonda çalan müzik, “yüzüklerin efendisi”. Müzik görüntüye hizmet etmeli. Görüntünün önüne geçtiğinde komik görünüyor. Şu şekilde daha anlaşılabilir; kullandığınız müzikler büyük bütçeli ve profesyonel filmler için tasarlanmış besteler. Sizin görüntünüz o kalitede değilse o besteleri kullanmayın. Modifiyeli, abartı egzoz takmış şahin arabalar gibi duruyor.

Önce bilgi sonra iş

  • Sinema teknik bir iştir. Bilgi gerektirir. Kimse doğuştan bu bilgilere sahip olmaz. Araştırın, okuyun, izleyin kursa gidin ardından film çekin. Film çekmeye başladıysanız bir sürü hata yapacaksınız demektir. Bu yapılan hatalar sizi yıldırmamalı. Her hatanızdan mutlaka bir şeyler öğrenirsiniz. Bir şeyler yapıyorsunuz ve bir şeyler öğreniyorsunuz. En iyi şey, doğru olanı yapmanız, ikinci en iyi şey ise hata yapmanız. En kötü şey ise hiçbir şey yapmamanızdır. Filmler çekin hatalar yapın ve bir şeyler öğrenin. Birçok yönetmen defalarca hatalar yaparak şimdiki haline ulaştı. İlk yaptığı işler muhtemelen sizin yaptığınız filmden daha iyi değildi. Tek fark onlar yaptıkları hataların farkına varıp o işlerini unutturacak daha iyi filmler çektiler.

 

  • Özetlemek gerekirse, okuyun, izleyin, öğrenin ve film çekin. Biraz klişe ama “Bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olmayın.”

Arkadaşlarınla paylaş

9

3 Yorum

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

İçerik Türünü Seçiniz
Kişilik Testi
Bir seri soru sonrası kişilikle alakalı bir sonuç çıkart
Soru Cevap
Doğru ve yanlış cevaplar ile bir konu hakkında bilgi birikimini test et
Anket
Oylar ile bir tercihin seçilmesini sağla
Yazı
Görseller ve videolar ile süslenmiş yazılarınız için
Liste
İçeriğinizi listeleyerek sunun
Açık Liste
Oylanması için bir anket oluşturun
Puanlı Liste
Puanlanarak en iyi içeriğin seçilebildiği liste